Bornholmerkrimi fra Forlaget Alhambra / www.alhambra.dk

tirsdag den 30. november 2021

Men må af og til genopfinde sig selv. Den 17. september 2021, debuterede jeg således for anden gang. Nu med en voksenkriminalroman - og lige præcis 20 år efter at jeg begyndte at skrive Den hemmelige by


Omslag: Maija Hejgaard
www.Bøger - Alhambra
 
 Den 17. september udkom min første kriminalroman for voksne på forlaget Alhambra. Titlen er "Den vilde", og den foregår på Bornholm, hvor jeg er vokset op - og bor den dag i dag.

Selv om jeg har over 100 børnebøger bag mig, er det ligesom en ny debut, og der er virkelig mange ting, jeg gerne vil fortælle om min første krimi. Og for ikke at blande den for meget sammen med mit børnebogsforfatterskab har jeg lavet en egen side til Den vilde.

Det er ikke første gang, jeg har med krimigenren at gøre. Serien Cornelius Krut, som jeg lavede med min makker igennem mange år, Jan Solheim, er en krimi for børn. Jeg har dertil skrevet et undervisningshæfte i at læse og skrive krimi for 7.-9. klasserne i folkeskolen. Men alligevel, det er en helt anden historie at skrive til voksne. Det er også meget mere omfattende, både sprogligt, strukturelt, researchmæssigt og plotmæssigt Og det er jo bestemt ikke for børn. Denne roman har derfor - indtil 2'eren og 3'eren følger med - fået sin egen blog.

Makkerparret, Stina Funk og Jens Tjøller, spiller hovedrollerne, sammen med et rewildingprojekt og en lang række bipersoner og dyr. Vilde dyr, tamme dyr. Farlige dyr. Der er gamle Bornholmere, og der er folk ovrefra, og så er der dem, der hænger og flagrer midt imellem, og som forsøger at lande tilbage i deres oprindelige element, som efterforskeren Stina Funk. Centrum er Politigården i Rønne og Almindingen - og ikke mindst hele vejen: det store forkromede Folkemøde, der sættes under stort pres.

Her er det første opslag med lidt tilbageblik over, hvad som har hændt min bog og mig, siden jeg den 17. september sprang ud som krimiforfatter, eller "krimidronning af Alhambra", som min redaktør Hans Henrik Schwab så lunt formulerede det :-) (der er ikke andre krimier på Alhambra endnu).

Der er kommet virkelig mange anmeldelser efterhånden, som jeg skal se at få sakset fra til et senere opslag. Der har været flere signeringer, en krimimesse og en stor, dejlig reception på Norresân cafeen i Gudhjem. Jeg har også flere signeringer i december. Jeg synes faktisk, det har været rigtig fint at debutere om igen. Og selv om der ustandselig kommer mange krimier i DK, føler jeg, at Den vilde er blevet bemærket i mængden 💓💓💓💓 Den er jo netop kommet i 2. oplag og har lange ventelister på mange biblioteker, og det plejer jo at betyde én ting: At mange gerne vil læse den 💓  Tak for det!


Forfatterfotos blev skudt i Salene af Justine Høegh, nær Tjøllers primitive campingplads



Så kom kassen


Udstilling fra bogreceptionen på Alhambra



I Mellem os på TV2  Bornholm, interviewet af Brian Christensen


´På krimimesse i Horsens med den vilde

                 
Den første anmeldelse på dagen var fra Politiken. og den var god



Lydbogen ude med en weekendanbefaling. Det er Kristina Pfeill-Nielsen, der indlæser - også dialekten :-)

Og apropos dialekt ... en fin annonce i Bornholms Tidende

  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar